• Meisjes appel in de mond

Snack gezond op school

Groente en fruit zijn gezond. Toch eten de meeste kinderen – én volwassenen – er veel te weinig van. Kinderen hebben elke dag 150 gram groenten (vanaf 12 jaar: 200 gram) en twee keer fruit nodig. Maar de meesten komen nauwelijks tot de helft. Voorop staat dat met Schoolfruit de school en de ouders/verzorgers sámen kinderen gezonde eetgewoonten aanleren. In het belang van onze kinderen, nú en later als ze groot zijn.

De school én u

Met Schoolfruit kan de school samen met ú iets aan de gezondheid van de kinderen doen. Schoolfruit stimuleert de leerlingen meer groente en fruit te eten door minstens twee keer per week samen met de juf of meester een portie groenten of fruit te eten. Dit levert elke keer een gezellig moment op in de klas. En daar doen kinderen graag aan mee. Zelfs ‘lastige’ groente- en fruiteters, want zíen eten, dóet eten. Ook durven kinderen in de klas sneller onbekende groente- en fruitsoorten uit te proberen. Prima voor hun smaakontwikkeling. Meedoen kan op verschillende manieren:

  • de school koopt de groente- en fruitsnacks in en deelt deze in de klas uit
  • ouders/verzorgers geven op vaste dagen een portie groente of fruit mee naar school
Veel te winnen

Kinderen hebben veel te winnen bij gezonde eetgewoonten want kinderen die genoeg groenten en fruit eten en elke dag actief bewegen:

  • zitten lekkerder in hun vel
  • krijgen minder snel griep
  • zijn minder snel verkouden
  • voelen zich fitter
  • beleven meer plezier aan sport en spel
  • leren makkelijker

Een verantwoord eetpatroon begint al op jonge leeftijd. Schoolfruit draagt bij aan het ontwikkelen van dat eetpatroon.