• Kinderen met watermeloen

Tips voor thuis

Op allerlei manieren kunt u kinderen aanmoedigen vaker en meer groenten en fruit te eten. Kijk maar eens naar deze praktische voorbeelden:

  • zet een fruitschaal op een plaats waar uw kinderen veel komen
  • geef fruit als dessert of tussendoortje
  • beleg boterhammen vaker met groenten en fruit (dunne plakjes banaan, kaasspread, plakjes tomaat en komkommer)
  • geef knapperige groente- en fruitsnacks mee als verjaardagstraktatie
  • gebruik altijd iets van groenten en fruit bij het ontbijt en het avondeten
  • moedig kinderen aan om nieuwe smaken te proberen
  • laat kinderen meehelpen bij het kiezen en klaarmaken van de maaltijden
  • biedt fruit “hapklaar” aan, dus geschild en in partjes gesneden

En natuurlijk vervangt u de zoete drinkyoghurt en frisdranken door sinaasappel-,
 ananas- of multivruchtensap. Zo’n glas telt als één portie fruit maar let op, voor andere vruchtensappen zoals appelsap geldt dit niet, want die hebben na bewerking te veel voedingsstoffen verloren. Vervang liever niet meer dan één portie fruit per dag door vruchtensap.

Inspiratie

Heeft u nog meer inspiratie nodig voor lekkere en gezonde traktaties, ontbijt- en lunchgerechten?
 Surf dan naar SchoolGruiten, het GroentenFruit Bureau of naar het Voedingscentrum.

Een verantwoord eetpatroon begint al op jonge leeftijd. Schoolfruit draagt bij aan het ontwikkelen van dat eetpatroon.